Jak bezpiecznie ładować auta elektryczne?
Awaryjnie można naładować auto elektryczne przy użyciu dołączonego do auta kabla wpiętego w zwykłe gniazdko 230 V. Proces ten jest długotrwały, mało wydajny oraz niebezpieczny. Długotrwałe obciążenie standardowej sieci elektrycznej nieprzystosowanej do ładowania dużych akumulatorów aut elektrycznych generuje duże ilości ciepła. Oprócz dużych strat energii, które z tego wynikają przede wszystkim powinno martwić duże ryzyko uszkodzenia przewodów instalacji i awarii. W skrajnym przypadku może dojść nawet do pożaru.
Bezpieczeństwo ładowania aut elektrycznych
Wspomniane ryzyko pożaru może się wydawać przesadzone. Rzeczywiście, jednorazowe ładowanie auta elektrycznego w przypadku sprawnej instalacji elektrycznej nie powinno wygenerować żadnych problemów. Kłopoty mogą się pojawić dopiero przy regularnym nadmiernym obciążaniu domowej sieci elektrycznej. Często przegrzewane gniazdko z pewnością w końcu ulegnie uszkodzeniu. Standardowe gniazdo nie jest również monitorowane jak w przypadku profesjonalnych ładowarek. Jeżeli korzystamy z dwutaryfowego rozliczenia to mając odpowiednią ładowarkę do samochodu elektrycznego możemy zaprogramować start i koniec ładowania jedynie w czasie, gdy operator nalicza opłaty wedle korzystniejszej taryfy. Sterować ładowaniem auta możemy nawet z poziomu smartfona za pomocą odpowiedniej aplikacji.
Co daje wallbox DC?
Ładowarki typu wallbox DC nie tylko umożliwiają wygodny montaż na ścianie budynku, lecz również znacznie skracają czas ładowania. Proces ładowania jest odpowiednio monitorowany oraz cała instalacja jest zaprojektowana pod kątem dużych obciążeń generowanych przez baterie o dużych pojemnościach (w najmocniejszych autach jest to nawet 90 – 100 kWh).
Profesjonalne ładowarki
W profesjonalnych zastosowaniach najlepiej jest wykorzystać produkty ładujące prądem stałym, gdyż oferują one największe natężenie prądu ładowania, a co za tym idzie, czas ładowania jest najkrótszy. Jeżeli mamy w planach wyposażenie firmowego parkingu w stacje ładowania to warto mieć świadomość, że producenci tego typu urządzeń przygotowali rozwiązania dedykowane specjalnie pod takie potrzeby. Czytniki RFID umożliwiają kontrolę dostępu do energii elektrycznej, w związku z czym proces monitorowania kosztów użycia aut firmowych jest banalnie prosty. Auta elektryczne często są krytykowane w kontekście braku możliwości swobodnego ich użycia na długich trasach. Jednak zdecydowana większość dystansów pokonywanych prywatnie czy służbowo w ciągu jednego dnia nie przekracza 150 km. Można nawet pokusić się o stwierdzenie, że większość ludzi w samochodzie pokonuje dziennie od kilkunastu do 30 km. W tej sytuacji auto elektryczne pozwala znacznie ograniczyć koszty związane z komunikacją. Ładowanie odbywa się wygodnie podczas podstoju na firmowych parkingu. Wynika z tego, że oprócz oszczędzania na kosztach paliwa, oszczędzamy również czas na wyjazdach na stację benzynową.