Kilka mitów na temat mechanika samochodowego…
Wśród wielu kierowców panuje przekonanie, że tylko zwykły mechanik samochodowy może tanio i pewnie naprawić samochód. O ile teza ta przynajmniej w części sprawdza się w przypadku samochodów starszych modeli, to jednak w przypadku nowych – już nie za bardzo. Zwłaszcza, że dzisiejsze konstrukcje aut znacząco różnią się od tego, co jeździło po drogach jeszcze kilkanaście lat temu.
Mechanik to ryzyko?
Na pytanie zawarte w śródtytule jest jedna dobra odpowiedź – tak! Po pierwsze, mechanik samochodowy nie ma wiedzy specjalistycznej na temat konkretnych pojazdów. Owszem, może i jest specjalistą w dziedzinie np. silników diesla, ale nie ma co się łudzić – to autoryzowany serwis strzeże wiedzy specjalistycznej, która jest dostępna tylko tym pracownikom, którzy w niej pracują na co dzień. Zresztą pomagają w tym szkolenia, które rozszerzają wiedzę serwisantów w zakresie nowych technologii wykorzystywanych a pojazdach. Po drugie – sprowadzenie części do samochodu jest o wiele łatwiejsze w przypadku serwisantów tym bardziej, że to autoryzowane serwisy pierwsze mają dostęp do określonych części. Można to odczuć jeszcze wyraźniej, jeśli posiada się samochód stosunkowo rzadko spotykany w Polsce (np. Volvo). Serwis Volvo znacznie szybciej sprowadzi daną część, niż zwykły mechanik.
Profesjonalizm
Nie ma co odmawiać profesjonalizmu mechanikom samochodowym zatrudnionym w klasycznych warsztatach. Warto jednak pamiętać, że to serwisy mają znacznie lepszy sprzęt do diagnozowania usterek, niż poczciwy mechanik. Tym bardziej, że większość pomiarów i badań jest wykonywana przez konkretny sprzęt dedykowany danym samochodom. Nawet najlepszy mechanik nie ma do niego dostępu. Dużo zmienia również samo podejście do pracy. Większość mechaników uważa, że skoro Klient nie zgłasza żadnych problemów, to one nie istnieją. Modułowa konstrukcja nowoczesnych samochodów przeczy tej tezie. Nawet niewielka usterka wykryta np. przez niezależny serwis Nord Auto, może zaowocować uniknięciem znacznie poważniejszych awarii, których związków z tą usterką mechanik nigdy by nie wykrył.